ЇЇ піснями плакала Полтава

На модерации Отложенный

               … ЇЇ ПІСНЯМИ  ПЛАКАЛА  ПОЛТАВА

 

     У кожного народу є свої духовнфі святині. Є вони і у нас, малоросів, це українська народна пісня, з легендарною піснетворкою, полтавкою Марусею Чурай. Саме їй належить авторство близько трьохсот пісень, які співають у всьому світі, найвідоміші -  “Ой, не ходи Грицю…”, “Прилетіла зозуленька…”, “Засвіт встали козаченьки…”, “На городі верба рясна…”, “В кінці греблі шумлять верби…”:

          Росла, росла дівчинонька

          Та й на порі стала;

          Ждала, ждала козаченька,

          Та й плакати стала.

     “Чого ж вода каламутна…”:

       Мене ж мати та не била –

           Самі сльози ллються:

       Од милого людей нема,

           Од нелюба шлються.

     “Віють вітри, віють буйні…”:

          Полетіла б я до тебе,

               Та крилець не маю,

          Щоб побачив, як без тебе

               З горя висихаю.

     Маруся Чурай, донька полтавського урядника, страченого у Варшаві,- Гордія Чурая, складала дивовижні пісні, була справжньою красунею. Чимало хлопців були зачаровані її вродою та співочою душею. Святе почуття до неї мав син гетьмана Якова Іскри -  Іван. Та Маруся полюбила іншого – Григорія Бобренка.

     “Ой мамо, мамо, Гриць жалю не має.

     Нащо ж Гриць, мамо, разом  двох кохає!”.

     Слабовольний Гриць зрадив її, промінявши кохання Марусі на багатства іншої, некоханої, але багатої – Галі Вишняківни. Було отруєння і був суд над Марусею, який визнав її винною… була грамота від Богдана Хмельницького, що скасував її смертний вирок, її вчасно, за якусь мить до страти, встиг доставити  у Полтаву Іван Іскра.

     З Універсалу Богдана Хмельницького у відповідь на прохання полтавського козака Івана Іскри (згодом його син буде страчений Мазепою) про помилування Марусі Чурай в поєзії Ліни Костенко:

   “Тим паче зараз, як така розруха.

   Тим паче зараз, при такій війні,-

   Що помагає не вгашати духа,

   Як не співцями створені пісні?

 Про наші битви – на папері голо.

 Лише в піснях  вогонь отой пашить.

 Таку співачку покарать на горло,-

 Та це ж не що, а пісню задушить!”

     А потім була проща, повернення у Полтаву і повільна смерть Марусі Чурай від сухот. Вона так і не згодилась бути дружиною закоханого в неї Івана Іскри. Геніальна поезія Ліни Костенко оживила для нас цю трагічну історію. Знаємо про чужих Ромео та Джульєтту, чому ж не знаємо про Івана та Марусю.

     “Виходить полк. Іван під корогвами.

     І я край шляху осторонь стою.

     Моя душа здригнулася словами.

     Співають пісню, Боже мій, мою!”

     Маруся Чурай – символ малоросійської пісні – про яку Микола Гоголь сказав: “То народна історія, жива, яскрава, сповнена барв, істини, історія, яка розкриває все життя народу…”

      На початку 80-х років у родича, що готувався до засідання бюро Полтавского обкому партії, на столі лежала невеличка книжечка Ліни Костенко “Маруся Чурай”. На моє запитання отримав відповідь: “Перший постійно цитує.” (Першим секретарем обкому КПРС був тоді Ф.Т.Моргун) Я взяв “Марусю” в далекий Мурманск. “Морскі вовки” Півночі, де майже половина – малороси (на моєму судні – точно) зачитали її до дірок, а згодом просто забули  повернути. По собі знаю як трудно розставатися з бажаною книгою, а то була Поезія про Кохання. Не дивно, що пісні Марусі співали Сталін і Гмиря.

    Сьогоднішні самостійники,  “національно свідомі” в вишиванках з мазепинською псіхологією, для яких в Полтавській баталії малороси не туди стріляли, а пісні  Полтавщини змоскалені,  обливають брудом Марусю Чурай, відзначаючи так її 355-річчя пам*яті. Та на захист Марусі встали відважні полтавчани, це Руська громада Полтавщини і Президент Полтавського медіа-клубу Л.Кучеренко, надам їй слово: “ У головній газеті обласної влади -  “Зорі Полтавщині” 18 вересня під рубрикою “І смішно, і сумно” з*являється опус за підписами… далеко не позитивних героїв “Наталки- Полтавки” І.Котляревського – возного Тетерваковського, виборного  Макогоненка, пана Щипавки і тахтаулівського дяка Якима Довгочхуна. У цих, як зазначив сам анонімний автор, “розглагольствованіях” з приводу  пам*ятника, що визнаний переможцем конкурсу, зроблено акцент на тому, що Маруся Чурай – убивця, а образ її недолугий (“…біля ніг її определіть труну з написом: “Тут покоїться Гриць Бобренко…”, “… то воплощеніє духу пісні малоросійської в сій хвигурі суть ничтоже…”,  “… у  сорочечці смирітельній – чи то на плаху ведуть, чи з Шведської утекла…”).  Вже так смакуючи анонім познущався над  “убогим прожектом”, а ще більше – над легендарною Марусею.» 

     Не обговорюючи  пам’ятник Марусі Чурай, треба сказати, що коли газета яка видається на гроші платників податків,  надає свої сторінки анонімним авторам не тільки для недоброзичливої, жовчної критики, а й для “обливання словесним бруджом” і мертвих, і живих, виникає питання – це що, державницька політика? Що нема у Потавських “зверхників” ні совісті, ні чогось святого в душі, не кажучи про журналістську етику стане  зрозумілим коли ознайомимося з сторінками обласних газет:  “ …Руські – окупанти України. Бандити, що зірвали будинки в Москві – народні месники, чеченські партизани. Поліцаї, що розстрілювали людей в Бабиному ярі – то вояки визвольних змагань. Пісні Марусі Чурай – погані, тому, що змоскалені?!”. Дійсно з такими поглядами потрібно на Шведській сидіти, а не на Жовтневій.  (На Шведскій в Полтаві – дурдом, а на Жовтневій – білий дім.)

      Маруся Чурай сучасниця подій визвольної війни у ХУІІ столітті:

  “Коли в похід виходила батава –

  Її піснями плакала Полтава.

  Що нам було потрібно на війні?

  Шаблі, знамена і її пісні.

     Звитяги наші, муки і руїни

     Безсмертні будуть у її словах.

     Вона ж була, як голос України,

     Що клекотів у наших корогвах!

     Сьогодні на Україні трудні часи, руські землі не лише відірвані, а і розірвані по Дніпру, як за часів руїни. Мала Русь  словами Марусі Чурай питає:

  Де ти, милий, чорнобривий?

       Де ти? Озовися!

  Як я, бідна, тут горюю,

       Прийди подивися…

                                                        

_________________________________________________

                                           Николай Яременко